Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Theory and practice of group counseling.
Author:
ISBN: 0840033893 9780840033895 Year: 2012 Publisher: Belmont Brooks / Cole

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Group counseling : interventions and techniques.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9780840033956 0840033958 Year: 2012 Publisher: S.l. Brooks/Cole

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Group dynamics in occupational therapy : the theoretical basis and practice application of group treatment
Author:
ISBN: 9781617110115 Year: 2012 Publisher: Thorofare Slack

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werken in een therapeutisch milieu : naar samenhangend behandelen in de GGZ
Authors: ---
ISBN: 9789031388608 Year: 2012 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze zesde druk van Werken in een therapeutisch milieu ligt het accent op het nastreven van samenhang in de hulpverlening. Het behandelprincipe is daarbij een sleutelbegrip. Dit boek bespreekt het therapeutisch milieu als opzet en organisatie van psychiatrische en psychotherapeutische behandeling. Het geeft aan hoe hulpverleners samenhang in hun bijdragen kunnen nastreven, door vast te houden aan een gekozen behandelprincipe. De eerste delen belichten het therapeutisch milieu en de plaats van de patiënt en de behandelgroep daarin. Vervolgdelen richten zich op de praktijk van groepen, milieutherapeutisch werken en management. Door de vele praktische voorbeelden en oefeningen is Werken in een therapeutisch milieu een toegankelijk leerboek en naslagwerk. Het boek is primair bestemd voor verpleegkundigen en sociaalpedagogisch hulpverleners. Daarnaast is het bruikbaar in diverse opleidingen en als handboek voor hulpverleners en leidinggevenden binnen de Geestelijke Gezondheidszorg in Nederland en Vlaanderen.


Book
De week van Jonas : leesboekje
Author:
ISBN: 9789033488177 9789033488559 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als Joonas, Jonas wordt gaat dieper in op de problematiek van het tesamen voorkomen van autismespectrumstoornissen en dysorthografie. In een eerste deel legt Nathalie Cornillie aan de hand van goed gekozen voorbeelden uit wat autisme en dysorthografie precies inhouden. Voor de autismespectrumstoornissen baseert ze zich vooral op de gangbare theorie van Lorna Wing (2000). Ook een aantal andere theorieën vermeldt ze kort. Wing stelt dat autisme een diepgewortelde ontwikkelingsstoornis is die zich kenmerkt door een triade van stoornissen op het gebied van sociale interactie, communicatie en verbeelding. Bijzonder goed in dit eerste deel is dat Cornillie vertrekt vanuit de sterktes die kinderen en jongeren met autisme hebben. De meeste boeken vertrekken vanuit wat het kind niet kan. Dysorthografie is volgens Cornillie eenvoudigweg een spellingsmoeilijkheid. Ze kiest bewust voor deze term omdat bij comorbiditeit (het tesamen voorkomen van aandoeningen) niet altijd duidelijk is welke beperking aan de basis ligt. Ze beschrijft dan ook de basisvoorwaarden voor correct schrijven om zo het verband met autisme te leggen. Dit gedeelte had echter grondiger uitgewerkt kunnen worden. Cornillie houdt het hier op een aantal algemeenheden en is al te oppervlakkig. Het hoofdstuk over ontwikkelingsdoelen en eindtermen is er bovendien wat bijgesleurd.


Book
De week van Jonas : leesboekje
Author:
ISBN: 9789033488177 9789033488559 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt de complexe problematiek comorbiditeit autisme en dysorthografie. De auteur reflecteert vooral over de beperkingen en sterktes van kinderen met ASS; de basisvoorwaarden die voor spelling noodzakelijk zijn, de moeilijkheden die zich hier voordoen en de nodige hulp die ingevoerd kan worden om de ontwikkelingsdoelen en eindtermen in het basisonderwijs (in Nederland kerndoelen) te behalen. Dit boek bestaat dan ook uit drie onderdelen. Het denkboek omvat de spellingsleerstof voor de 1ste en 2de graad basisonderwijs. Het infoboek is een middel om alle partijen op eenzelfde manier met elkaar te leren omgaan. Het omvat een ruim assortiment van visualisatietechnieken, aangevuld met een overzicht van sticordimaatregelen rond autisme en spellingsmoeilijkheden: stimulerende, compenserende, remediërende en dispenserende (= sticordi) maatregelen binnen de school. De kers op de taart is De week van Jonas, een apart leesboekje waarin zoveel mogelijk gebeurtenissen, ervaringen, observaties en interpretaties in verhaalvorm gegoten zijn. Via dit uitnodigend boekje wordt verduidelijkt hoe moeilijk het huidige onderwijs is voor leerlingen met autisme en hun omgeving. Scholen, externe diensten en ouders krijgen door dit boek een duidelijk beeld hoe ze kunnen omgaan met leerlingen met een diagnose autisme en/of een spellingstekort. Met online materiaal. Over de auteur: Nathalie Cornillie is logopediste. Naast haar activiteit als GONbegeleidster in een medisch pedagogisch instituut startte ze eveneens een privépraktijk op. Haar doelgroep situeerde zich al snel in de categorie van leerlingen met een autismespectrumstoornis. Om zich verder op onderwijsniveau te verdiepen, nam ze de studies van leerkracht buitengewoon onderwijs, zorgcoördinator en het ambt van directeur op. (flaptekst)


Book
Als de wereld er anders uit ziet : omgaan met autisme
Author:
ISBN: 9789033489495 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Horen dat je kind autisme heeft maakt bij ouders heel wat verwarrende gevoelens los: opluchting dat de problemen van hun kind eindelijk een naam krijgen, maar tegelijk ook verdriet, angst voor de toekomst en boosheid over het onbegrip dat ze als ouder vaak ervaren hebben. Daarbovenop roept zo'n diagnose ook veel nieuwe vragen op: hoe moet het nu verder met ons kind?Als de wereld er anders uit ziet... is een psycho-educatief pakket gericht naar begeleiders van kortdurende ouderleergroepen voor ouders van normaal begaafde kinderen met autisme. Die ouderleergroepen willen ouders meer inzicht geven in het gedrag en denken van hun kind met autisme en willen hen competenter maken in de omgang met het kind. Het creëren van een autismevriendelijke omgeving die rekening houdt met het bijzondere denken en de andere waarneming van kinderen met een autismespectrumstoornis vormt immers de eerste stap naar een positievere benadering van deze kinderen.Het psycho-educatief pakket bestaat uit een handleiding voor de ouders met de basisinhouden uit de ouderleergroep en een beknopt draaiboek voor de begeleiders. De titel van het boek verwijst naar de bijzondere manier van denken en waarnemen van deze kinderen. In het pakket wordt ingegaan op enkele vaak voorkomende problemen bij kinderen met autisme en wordt er een overzicht gegeven van de behandelings- en hulpverleningsmogelijkheden in Vlaanderen en Nederland. Hoewel het boek is opgevat als een handleiding voor ouders die aan een ouderleergroep autisme deelnemen, kunnen ook andere ouders en geïnteresseerden het boek lezen om een beter inzicht te verwerven in autisme bij normaal begaafde kinderen en jongeren.


Book
Doe-kijk-luister-zeg : sociaal-communicatieve interventies voor kinderen met autisme
Author:
ISBN: 9789033486814 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie is opgebouwd rond een uitgebreid onderzoeksinstrument, met daarbij honderden creatieve ideeën om aan de slag te gaan rond sociaal-communicatieve leerdoelen. De vele achtergrondinformatie over perspectieven binnen autisme en de concrete richtlijnen voor het ontwikkelen en toepassen van leerdoelen maken dat dit boek een goed evenwicht biedt tussen theorie en praktijk. Het onderzoeksinstrument, 'The Assessment of Social and Communication Skills for Children with Autism', bevat een set vragenlijsten die begeleiders in staat stellen om een gedetailleerd profiel op te stellen van de vaardigheden van het autistische kind in meer dan 100 subvaardigheden rond sociale en communicatieve vaardigheden, om van daar uit een gericht interventieplan op te stellen. Bij elke subvaardigheid hoort een activiteitenfiche met specifieke richtlijnen om geïndividualiseerde leerdoelen op te stellen rond o.a. wederkerigheid, imitatie, sociaal spel, groepsvaardigheden en sociale communicatie. De voorgestelde leeractiviteiten kunnen zowel thuis als op school nuttig zijn, en zijn zo opgesteld dat ze individueel aangepast kunnen worden aan de noden en mogelijkheden van elk kind afzonderlijk. Het boek bevat ook eenvoudig te gebruiken observatieformulieren die helpen om de vooruitgang van het kind in kaart te brengen

Listing 1 - 9 of 9
Sort by